تبلیغات
عــــــلوم سیـــــــاسی - دین شناسی ترم اول
1389/01/26  08:54 ق.ظ    ویرایش: 1389/01/26 09:45 ق.ظ
نوع مطلب: دین شناسی ،

دین شناسی

استاد علیرضا اخلاقی

تاریخ: 21 /1/1389

ترتیب کننده نوت : حسن ثنا

سرفصلها :

1-    کلیات:

1)     تعریف دین.

2)     منشأ دین.

3)     نیاز انسان به دین.

4)     دین / یا ادیان؟

2-   رویکرد ها در دین شناسی:

3-    علم و دین.

4-    زبان دین.

منابع دین:

            اسم کتاب                            مؤلف                             مترجم

1.      درآمدی بر کلام جدید                هادی صادقی                        

2.      کلام جدید                            خسرو شاهی

3.      عقل و اعتقاد دینی                پیترسون و همراهان

                                                                              سلطانی و نراقی

4.      در آمدی بر منشأ دین              علی رضا قائمی نیا                  

تعریف دین:

تعریف اول

             دین عبارت از رابطه دوسویه میان انسان و خداوند که آغازگر این رابطه خداوند است ، به این ترتیب که خداوند با گزینیش انسان های برگزیده ( پیامبران ) پیام خویش را به بشر ابلاغ میکند ( وحی )

و انسان با تسلیم شدن و سر سپردن به پیام خداوند به آن پاسخ میدهد ( ایمان ) 

                                                                         تعریف از جان مکواری

از نظر دین شناسان و صاحب نظران دینی دو ایراد بر این تعریف موجود است.

1-    ایراد اول این است که پیام خداوند در این تعریف مشخص نیست، یعنی پیام خداوند شامل چه چیزهای میشود.

2-    ایراد دوم این است که کلمه ایمان شامل دین میشود.

تعریف دوم

            دین عبارت است از مجموعه ای از : باورها ، احساسات و عواطف و رفتارهای فردی اجتماعی که بر محور حقیقت غائی سامان یافته است.

و این تعریف دوم در نزد اندیشمندان و متفکران مسلمان تعریف کلی تر و دارای سابقه زیاد میباشد.

تعریف سوم

             دین عبارت از مجموعه باورها ، احساسات و عواطف و رفتارهای اجتماعی است که توسط وحی به انسان های برگزیده ( پیامبران ) و بعد به بشریت عرضه شده است.

بخشهای دین:

1)     باورها ­__  جهان بینی دینی

2)     احساسات و عواطف __  نظام اخلاقی

3)     رفتارهای فردی و اجتماعی __  نظام حقوقی دین

جهان بینی دینی : عبارت است از مجموعه ای از تفسیر ها ، برداشت ها و تلقی های یک مکتب از جهان هستــی ، انسان و جایگاه انسان در نظام هستی ، نظام هستی هم یک نظام مطلق خدای است.

نظام اخلاقی گرایش های باطنی انسان را تنظیم میکند.

نظام حقوقی دین رفتارهای و گرایش های بیرونی را تنظیم میکند.

دیدگاه ها در مورد مکاتیب :

هر مکتب فکری دارای دو بعد میباشد.

1.      جهان بینی ( توصیفی )        مجموعه هست ها

2.      ایدیولوژی ( توصیه وی )       مجموعه باید ها و نباید ها.

 بایدها نباید ها دو دسته میباشد.

        I.            بایدها و نبایدهای اخلاقی.

      II.            بایدها و نبایدهای حقوقی.

تفاوت ها در بایدها و نبایدهای اخلاقی و بایدها و نبایدهای حقوقی:

·        بایدها و نباید های اخلاقی اولاً تنظیم کننده ای گرایش های درونی انسان است و ثانیاً ضمانت اجرائی آن نیز درونی است ( وجدان اخلاقی )

·        بایدها و نبایدهای حقوقی اولاً تنظیم کننده و ناظر رفتارهای بیرونی انسان است و ثانیاً ضمانت اجرائی آن نیز بیرونی است.

   


نظرات()  
BHW
1396/01/31 09:44 ب.ظ
I read this article completely on the topic of the resemblance of hottest and earlier technologies, it's awesome article.
manicure
1396/01/20 08:12 ب.ظ
This article is really a pleasant one it helps new
web visitors, who are wishing in favor of blogging.
BHW
1396/01/19 05:17 ب.ظ
Hi! This is my first visit to your blog! We are a collection of
volunteers and starting a new project in a community in the same niche.
Your blog provided us valuable information to work on. You have done a marvellous job!
manicure
1396/01/13 12:38 ق.ظ
Thanks designed for sharing such a fastidious opinion, piece of writing is nice,
thats why i have read it entirely
علیرضا
1392/04/30 11:43 ق.ظ
بسیار عالی
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر

عــــــلوم سیـــــــاسی

آنچه را که در یک دوره لسانس دانشگاه می خوانیم.