تبلیغات
عــــــلوم سیـــــــاسی - کشش
1389/02/20  11:03 ق.ظ    ویرایش: - -
نوع مطلب: مبانی علم اقتصاد ،

اگر میزان تغییر قیمت باعث شود مصرف کننده به همان میزان تقاضا خود را کاهش دهد، ضریب کشش قیمتی تقاضا یک خواهد شد که به چنین ضریب کشش، حساسیت و یا کشش واحد می گویند. (E=1)

اما اگر میزان تقاضا بیشتر از درصد تغییر در قیمت، تغییرکند گفته می شود مصرف کننده نسبت به تغییرات قیمت از خود نوعی حساسیت قابل توجه بروز داده است. ازاین رو گفته می شود وی رفتار باکشش (حساس) از خود بروز داده است. (E>1)

اما اگر درصد تغییرات قیمت از درصد تغییرات تقاضا بیشتر باشد گفته می شود که حساسیت قابل توجه از خود بروز نداده است. به این گونه رفتار غیر حساس یا کم کشش  و یا بی کشش می گویند. (E<1)

در صورتی که با وجود افزایش بسیار زیاد قیمت، تقاضا به مقدار بسیار کمی کاهش یابد، تقاضا مربوطه را کاملاً بی کشش ( کاملاً غیرحساس) می گویند. ضریب کشش در این صورت به سوی صفر میل می کند. برعکس در صورتی که با افزایش بسیار اندک درقیمت ها، درصد بسیار زیادی کاهش در تقاضا صورت گیرد وضعیت کاملاً باکشش ( کاملاً حساس) بوجود می آید. مقدار عددی ضریب کشش به سوی بی نهایت میل خواهد کرد.

اصولاً دریک جامعه با رفتار عقلانی انتظار می­رود کالاهای ضروری از حساسیت کمتری برخوردار باشد و برعکس کالاهای لوکس دارای حساسیت و کشش بالایی باشند. در نتیجه معمولاً حساسیت کالاهای ضروری کمتر از واحد و کشش کالاهای لوکس بیشتر از واحد است.

سیاست گذاران دولتی می توانند با داشتن میزان حساسیت قیمتی تقاضای کالاها و خدمات، در تاثیرگذاری مقدار تقاضا موفقیت­هایی کسب نمایند. بنگاهای خصوصی نیز با دانستن میزان حساسیت مصرف کننده­ها از کالاهای مختلف می­توانند روی میزان فروش خود تاثیر بگذارند. اگر کالای مورد فروش دارای حساسیت تقاضای کمی باشد، افزایش قیمت آن می تواند فروش را بالا ببرد. زیرا درصورت بی کشش بودن کالا، درصد کاهش تقاضا ( به سبب افزایش قیمت) کمتراز درصد افزایش قیمت خواهد بود. درصورت باکشش بودن کالا، به نفع فروشنده مورد نظر نخواهد بود که قیمت کالای یادشده را افزایش دهد.

عوامل مؤثر برکشش قیمتی تقاضا:

1.     سهم هزینه ای یک کالا در کل هزینه خانوار است. به این صورت که هرچه سهم هزینه ای یک کالا نسبت به کل هزینه خانوار کمتر باشد، کشش قیمتی تقاضای آن نیز کم می باشد.

2.     بود یا نبود کالای جانشین است. کالایی که کالای نزدیک تر دارد، حساسیت قیمتی قابل توجهی نیز دارد، اما کالایی که جانشین ندارد و یا جانشین دور دارد، کشش و حساسیت زیادی نیز نخواهد داشت. مثل پیاز و نفت

3.     عامل زمان و یا تطابق زمانی نیز در حساسیت تقاضا مؤثر می باشد به این صورت که با گذشت زمان و در بلندمدت حساسیت قیمتی تقاضای کالاها افزایش می یابد البته در کوتاه مدت نیز حساسیت قیمتی وجود دارد، ولی با فرض ثبات سایر شرایط میزان حساسیت قیمتی تقاضا در بلند مدت بیشتر خواهد شد.

   


نظرات()  
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر

عــــــلوم سیـــــــاسی

آنچه را که در یک دوره لسانس دانشگاه می خوانیم.